UNCLASSIFIED//FOUO
28 February 2010

w Open Source Center  Media Aid

<4

S
Ve

a%e
XS

K
2

O
0’0

%%
0,
@'
60’
X

)
4
2
&L

%0,
‘0

(>

X4
9,
5%

)
&

9,
%%

Kremlin Allies' Expanding Control of Runet Provokes Only Limited Opposition

Pro-Kremlin oligarchs have gradually acquired significant stakes in the most popular websites
in Russia, apparently seeking profitable investments, while augmenting other government
moves to establish control over the Russian Internet. While specific population segments are
intensely alarmed about Internet censorship and take steps to expose or thwart government
efforts, the majority of the public is unconcerned about freedom of the press or Internet and is
unlikely to oppose censorship of the Internet. With the government closely controlling TV and
much of the press, the Internet has been the main venue for expression of opposition views, and
social networking sites, which have become extremely popular, have developed outside
government control.

Television remains the leading and most popular source of information in Russia and the
Russian Government maintains tight control of it for this reason, with the most popular
channels being owned by the state or progovernment oligarchs. However, social networking
sites have grown dramatically in popularity in recent years and are now the most popular
websites in the Russian Internet. Sites such as VKontakte, a Facebook clone, Odnoklassniki, a
Classmates.com clone, and LiveJournal, a blogging platform, now attract a monthly audience
of many millions of users each. The Kremlin has taken notice of the increasing significance of
the Internet and social media sites in particular and has begun enacting laws and policies aimed
at giving it greater control. Kremlin-friendly oligarchs, who may also be motivated by the
profitability of these sites, have also begun investing heavily into the top social networking and
Internet outlets, potentially creating a situation similar to that of the national television
networks. Although some independent bloggers and press sources raised concerns at the
growing government involvement in the Internet, it is doubtful that this would create public
outcry as most Russians actually support some degree of censorship of the Internet.

Oligarchs' Takeover

Over the last several years, progovernment oligarchs have accumulated significant stakes in the
leading portals of the Russian Internet. Between them, they own the majority of the most
popular Russian social networking sites and the majority of the most popular Russian websites
(see Appendix B for a list of the top 100 sites). While media outlets owned by government
companies or allies have not yet shown signs of censorship, the leadership and owners of these
Russian investment companies are close to the Kremlin and may be willing to cede their
business interests to government priorities.

e Metals magnate Alisher Usmanov, whom experts consider to be close to the Kremlin,
purchased half of SUP, the owner of Russia's most popular blogging platform
LiveJournal, in June 2008. He recently increased his stake in Digital Sky Technologies
-- a Russian Internet investment company that owns controlling interests in top-ranked
Russian social media portals VKontakte, Mail.ru and Odnoklassniki -- to 35%, making
him the single-largest stakeholder (Russkiy Newsweek, 17 August 2009).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO




UNCLASSIFIED//FOUO

e Oligarch Mikhail Prokhorov, who is known to cooperate with the Kremlin, owns
RosBiznesKonsalting (RBC), which has been quietly gobbling up Russian Internet
(Runet) domains, holding 21% of the Runet's sites, according to its last annual report in
2007, including Loveplanet.ru, the second-most popular online dating service in the
Runet.

e Pro-Putin Oligarch Vladimir Potanin owns Prof-Media, which owns Rambler.ru, one of
Russia's largest Internet portals featuring a search engine, an information portal, an
Internet rating service, and other web services (Interfax, 9 February). Together, Rambler
and investment firm Finam own Begun, the largest Russian seller of context-based ads in
the Russian market. Prof-Media also owns popular Internet news site Lenta.ru.

e Gazprom-Media, which is controlled by Vladimir Putin's close friend Yuriy
Kovalchuk,® bought RuTube, a popular Russian clone of YouTube in March 2008 (RIA
Novosti, 6 March 2008). Indicating this was part of a wider Gazprom-Media initiative,
Director Nikolay Senkevich stated his company had allotted $100 million to acquire
various Internet resources (Kommersant.ru, 9 July 2007).

Limited Public Outcry

Although some independent bloggers and press sources raised concerns at the growing
government presence in the Internet, the public is probably unaware of the extent to which the
Runet is owned by Kremlin allies. Most buy-outs were not well publicized, appearing only in
specialized business dailies that reported only the fact of the deal.

Moreover, most Russians are not overly concerned about censorship in general or censorship
of the Internet. Most actually support censoring the Internet, believing official rhetoric stating
it would cut down on child pornography, hate speech, or extremism, which may partially
explain the lack of public reaction to the various Kremlin attempts at gaining control of the
Russian Internet. Those who do react negatively to threats to Internet freedom tend to be
opposition members or human rights activists who would be directly affected by censorship.

e Independent print media are often subject to political and economic pressure, and self-
censorship by journalists and editors is common. An Intermedia and Levada Center
poll carried out in 2008 found that the vast majority of the population do not express
concern about this and do not read these sources.®

e According to a 2008 poll by the Kremlin-Influenced All-Russia Center for the Study of
Public Opinion on Social and Economic Questions (VTsIOM), nearly half of all
Russians believe that information on the Internet should be regulated. The main

* See the 3 December 2008 OSC Media Aid, Putin Ally Kovalchuk Expands Media Empire, Gains Shares in
Gazprom-Media (CEF20081203317001).

b See Appendix A for further information on SUP, DST, RBC, Prof-Media, and Gazprom-Media and their
owners.

¢ See the 24 June 2008 OSC Intermedia Report, Media Survey Report: Russia 3477/08
(GMP20080624411001).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
2




UNCLASSIFIED//FOUO

argument given for this view was that the Internet is filled with "dirt" and "trash" and
that it is accessible to children and has a bad influence on them. When asked what
should be censored, the majority of respondents named child pornography (89%),
followed by 83% in favor of blocking terrorist organizations and extremist content.
Many (41%) believed that the sites of political opposition movements should be
blocked (9 December 2008).

Regardless of their stance on censorship, according to Gazeta.ru, Russians are not
likely to change their social networking use over privacy concerns. The director of
marketing and sales at Rambler Media, Anton Terkhov, stated that "discussions have
come up in the Runet that data from social networks are being used by government
structures, but these conversations have not led to users closing their accounts. Quite
the opposite, the popularity of the services has continued to grow." The head editor of
Yandex, Yelena Kolmanovskaya, had a similar opinion stating: "Talk of the possible
decline in popularity of these services is doubtful" (26 March 2009).

Protests Over Buyouts

There have been limited protests over the buyouts, but reaction centered on well-publicized
deals involving major Internet outlets and known Kremlin supporters and appeared mainly in
opposition publications and politically active bloggers' journals.

In March 2008, Gazprom-Media purchased the popular Russian clone of YouTube,
video-sharing platform RuTube. This prompted Oleg Kozyrev, a well-known
opposition blogger, and Oleg Salmanov, a reporter for the online opposition paper The
New Times, to protest: "The Russian Internet community is following with alarm the
social networks passing under the control of those who are loyal to the authorities and
responsive to their requests. Many still remember what the federal media were like
before Vladimir Putin arrived in the Kremlin. Yes, the purchase by state corporations
(or by businessmen close to the Kremlin) of large media does not always and not
necessarily lead to them stopping being objective. But the authorities gain the
legitimate opportunity 'to switch off the button' in case of something. The networks
only have to be in the necessary hands" (17 March 2008).

Usmanov's June 2008 purchase of 50% of LiveJournal from SUP prompted speculation
about censorship, but also criticism of SUP's management of the resource. Cyxymu,® a
blogger and professor in Tbilisi, Georgia, expressed fears that this was part of a plan by
the authorities to rein in freedom of speech on the Internet: "That means everything
will be under the control of the FSB [Federal Security Service]. Or more accurately
under greater control than earlier" (22 June 2008).

4 Cyxymu was later the victim of a politically motivated denial-of-service (DDOS) attack that brought down
Facebook, Twitter, and LiveJournal over his comments on the Georgia-Russia war in August 2008.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other

US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
3



UNCLASSIFIED//FOUO

e In September 2009, Yandex® owners gave a "golden share" to government-owned
Sberbank, giving the bank the right to veto any sale of more than 25% of Yandex and
ensuring this sensitive resource remains in government-friendly hands (Russian
Newsweek, 17 August 2009). In response, The Moscow Times, an English-language
daily owned by Finnish company International Media, wrote: "While Yandex's
concessions have been minor and apparently voluntary, Internet users fear that they
could lead to restrictions like those in China, where access to pro-democracy and
foreign news websites is severely limited" (26 November 2009).

e In December 2009, various media reported that DST was negotiating to buy ICQ from
AOL in a deal that would give DST control of roughly half of the Russian messaging
market (Lenta.ru, 15 December 2009)." Blogger response centered on having to pay
for the previously free service instead of any risk of monitoring or censorship. Blogger
Aleks Eksler (ex/er) stated: "If DST buys ICQ, we'll have to leave this platform for
good because, just like 'Zhadnoklassniki' [greedyclassmates] it's easy to predict what
will happen. First they'll forbid any alternative clients so that Internet chatters will
have to use the official client where they can put ads everywhere. Then they'll start the
monetization of the service." Others responded with alternative chat platforms and
debated whether or not ICQ would cease to be free (15 December 2009).

Protests Over Government Moves

Officials have made numerous attempts to pass laws seeking to regulate the Internet. They
have also been accused of using laws covering the mass media or extremism to censor the
Runet. Such methods have met with significant resistance from the opposition and human
rights activists, and the government has scaled back or rejected some provisions of the
controversial laws.

The Joint Commission on National Policy and Cooperation of Governments and Religious
Unions of the Federation Council announced a bill with planned amendments to the law on
mass media on 11 February 2008. If passed in its original form, the amendments would have
given any electronic media which has more than 1,000 hits per day the status of mass media,
thus making them subject to laws on mass media such as the law on extremism. Amid
controversy and outcry provoked by news of the draft, supporters of the bill attempted to
assuage fears that it would lead to censorship, promising that the law would not affect sites that
are "not information sources."

¢ Yandex is the number one site in the Alexa.com top 100 Russian sites and Russia's most popular search engine.
In addition to its search engine function, Yandex is an important information source, providing a top news item
summary and, prior to December 2009, a list of the top stories in the blogosphere, which many saw as a way to
publicize grievances. See Appendix A for more information on Yandex.

"ICQ is one of the most popular instant messaging services in the East European and Russian markets. Popular
Internet news site Lenta.ru quoted Comscore estimates of ICQ's user base in Russia at 8.4 million users and 12.6
million in Germany (15 December). According to potok.in.ua, experts from the Internet Association of Ukraine
estimate that ICQ is installed on 80% of computers in Ukraine. DST's Mail.ru has its own messaging service,
Mail.ru Agent, which has 12 million estimated users and is currently the most popular messaging service in
Russia.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
4




UNCLASSIFIED//FOUO

Bloggers expressed varying degrees of alarm over the potential danger the law would
pose to their community, because so many of their blogs receive more than 1,000 hits
per day. Blogger may-antiwar wrote: "As soon as a site becomes mass media, we will
be threatened not only with immediate shutdown but also unpleasant personal sanctions
under the law 'On extremism' and we will become political prisoners. They have
declared war on our resource" ( 27 February 2008). Blogger Viking nord called the
initiative "extremely stupid" and claimed that "over the last five years there were 20
such initiatives and no one ever passed one of them" (11 February 2008).

Independent Internet sites, like bloggers, expressed their concern that the law would
lead to the closure of Internet resources and ridiculed the 1,000 hits-per-day figure
(Newsru.com, 12 February 2008; Strana.ru, 11 February 2008).

On 11 February, Vladimir Slutsker, the deputy chairperson of the commission, gave a
very broad definition of sites to be covered: "Any regularly updated Internet site can
be included in the understanding of mass media, including personal diaries, various
forums, and chats including, for example, dating sites" (Gzt.ru, 11 February). However
on 12 February, he backed off, stating: "The amendments to the law 'On the Mass
Media,' which were discussed today by the Internet community, only concern sites
which are, in fact, Internet mass media although they are not registered at the
moment...The blogosphere, dating sites, and search engines will not fall under that law
because they are not mass media" (SMLru).

Protest Over Court Case

A 7 July 2008 trial convicting Savva Terentyev on charges of extremism, the first criminal
prosecution in Russia for comments posted in a blog, prompted warnings that the legal system
would be used to target bloggers critical of local or federal authorities. Terentyev, who
admitted authorship of the comment but pleaded not guilty to charges of extremism, received a
suspended one-year prison sentence under Article 282 of the Criminal Code of the Russian
Federation -- inciting hatred or enmity (ITAR-TASS, 7 July 2008; Interfax, 14 July 2008). In
his comment, he railed against the police, describing them as "filth" and saying that a "corrupt
cop should be ceremonially burnt daily" in the central square of every city.

Political columnist Valeriy Vyzhutovich claimed that the Terentyev "show trial" was a
"test run" to gauge how Russian society would react to the future imposition of
restrictions on freedom of speech on the Internet (Politkom.ru, 25 April 2008).

Terentyev's lawyer, Vladislav Kosnyrev, warned that now under Article 282
"practically any statement can, if desired, be a pretext for criminal prosecution."
Suranov added that "LiveJournal users need to know: The more you show interest in
public life, then the greater the interest the law enforcement agencies will have in you"
(The New Times, 14 July 2008).

Terentyev was not pardoned, but in a subsequent trial a 29-year-old senior teacher at
the Kuzbass State Technical University, Dmitriy Solovyev, who was accused of
inciting hatred and hostility against a social group for his negative statements against
FSB and MVD [Interior Ministry]| employees in entries on his LiveJournal page was
not found guilty (Forum.msk, 13 January).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
5



UNCLASSIFIED//FOUO

Criticism of Outsourcing of Attacks

The Kremlin is known to use its youth groups and other methods to carry out "information
confrontation" in the Runet.® ® Opposition Internet users are aware of this practice and take
action to expose, criticize, and thwart them.

Oleg Kozyrev noted the trend toward more frequent and organized attacks on opposition
videos on YouTube, stating: "It is interesting that over the last several days, a ton of identical
comments [from users] with accounts created at suspiciously similar times have appeared on
YouTube. They usually surf opposition videos and post various types of negative messages.
Obviously brigades that sometimes work in the blogs and sometimes on forums have now
started working on the video service" (Oleg-kozyrev.livejournal.com, 30 November 2007).

During recent protests in Kaliningrad, participants used Internet media to publicize the protest
and smaller preceding events. In several forums, and on YouTube videos, users called out the
activities of progovernment "trolls"' who ridiculed the protest and attempted to counter the
protesters' criticisms of the authorities. User Legis80 struck at all several users he called
"Mister trolls" who were spamming the comments section of the Novyy Kaliningrad paper's
article on the protests, telling them to "stick their tongues in deeper and stop yapping." On
Rugrad.eu, two of the organizers of the 30 January protest, Konstantin Doroshok and
Aleksandr Agiyevich, were forced to debate two users, Ivanka and Valter 100 Ilyt, who alleged
that Doroshok was staging the protests in Kaliningrad to further his own business interests and
that people were being offered financial inducements to attend protest rallies. Agiyevich's
response to the "trolls" was to tell other users to ignore them, but Doroshok decided to do some
detective work and said that Ivanka and Valter 100 _Iyt, who claimed he was a student who had
been given R100 to attend the rally on 12 December, were operating from the same IP address.
Doroshok concluded that they were, in fact, one and the same person (BBC Monitoring, 9
February).’

¢ Pro-Kremlin youth group Nashi is infamous for its attacks on Estonian Government sites during the 2007
conflict over a World War II era statue that Estonia moved. One of the commissars of the movement, Konstantin
Goloskokov, admitted at the time that he had personally participated in the attack (Kommersant, 12 March 2009).
In April, a new project was launched for Russian Internet users called the Kremlin School of Bloggers (KSB).
The KSB's stated aim is to instruct progovernment Internet activists in the art of blogging and to serve as a
vehicle for waging the "information war" in cyberspace (BBC Monitoring, 19 August 2009).

" In October 2009, the Communications and Press Ministry offered a tender for the provision of technology
needed to allow bureaucrats to promote state interests on social networking sites like Twitter and Facebook.
According to the tender, the winning company would further be required to draft a concept to promote state
interests through the websites and propose "methods of monitoring" the sites in order to "boost the effectiveness"
of the activities of state bodies on the sites. The ministry added that it was also considering tracking discussions
at social networking sites operating in languages other than Russian (Moscow Times, 23 October 2009).

""Troll" is an Internet term for a person who willfully attempts to disrupt a community or garner reactions,
attention, and controversy.

' On 30 January, 10,000-12,000 people turned out to protest over economic gripes -- vehicle tax, utility charges,
and duty on imported cars -- and made political demands, including calls for the sacking of the region's One
Russia governor and the restoration of direct gubernatorial elections. They even joined in chants criticizing Prime
Minister Vladimir Putin.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
6




UNCLASSIFIED//FOUO

Internet users have taken to creating lists of bots that spam their blogs. Orly74 recommended
banning a list of 40 users from opposition journals in connection with attacks on other opposition
journals (16 October 2009). Out of frustration with what he said was LiveJournal's lack of will to
stop bots, Andrey Malgin (avmalgin), writer and Kremlin critic and well-known blogger, started
a list of bots and gave users instructions on how to ban them. Readers added to the list in
comments and sympathized with his frustrations (30 January 2008). Oleg Kozyrev started a list
of bots to ban on 9 October 2008. User Botolov's entire blog is devoted to stopping bots. He
maintains a list of bots updated nearly daily by other users and helps to ban them.* ' ™

Opposition users are also savvy at circumventing the Kremlin's monitoring and censorship
efforts. In an interview with Global Voices Online, a project of the Berkman Center that
translates blogs from around the world, Roman Dobrokhotov, the leader of a democratic
Russian youth movement "We" (My), stated: "All our activities are conducted via the Internet.
The main mechanism that creates and maintains our movement is a Google group. We
consider it relatively secure. We use an encrypted connection. We only add people that we
know.... In addition to Google groups, we use Twitter. But we do it during our real-life
actions, not before. When you deal with an opposition movement it is important that your
friends can always follow you in case something bad happens." He continued: "The
authorities have a legal right to ask for any information from Internet providers. They have
access to everything we send through SORM 2 system.” But our information is encrypted and
it will take a lot of time for them to decode it. The authorities can also create Internet filters or
just shut down blogging services like LiveJournal. But we can always work through other
platforms. We can also use anonymizers and other tools like proxy services"
(Globalvoicesonline.org, 20 December 2009).

Suspicions Over New Domain

Although the .pd domain (Cyrillic language domain) is touted as being aimed at making the
Internet more accessible to more Russians, some bloggers and press sources have pointed out
that it may serve to isolate Russian Internet users from the rest of the World Wide Web,
forming a kind of "cyber ghetto."

e In an interview with Rosbalt news agency, Ilya Ponomarev, an avid blogger and
member of the Duma Committee on Information Technology and Communications,
called the new domain "a step towards the isolation of the Russian segment of the
Internet from the international Internet space" and stated that it was "a harmful and
wrong course" (ilya-ponomarev; Rosbalt, 25 November 2009). One commentator to
Ponomarev's Rosbalt interview debated Ponomarev, stating that the new domain was a
positive step because it would make the Internet accessible to people who do not know

¥ Refer to avmalgin.livejournal.com/1134347 html.
!'Refer to oleg-kozyrev.livejournal.com/1544746.html?thread=15340586.

™ Refer to botolov.livejournal.com/.

" SORM is a technical system for search and surveillance in the Internet. According to some reports, under
SORM-2 Russian Internet service providers (ISPs) must install a special device on their servers to allow the FSB
to track all credit card transactions, e-mail messages and web use.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
7




UNCLASSIFIED//FOUO

Latin characters and that people who wanted to speak with foreigners would still have
Latin domains to use, according to blogger dilesoft (ilya-ponomarev, 25 November).

e User illka worried that sites on the Cyrillic domain would be subject to a great deal of
pressure and unable to change their registrar to another provider and that once people
became used to domain names in Russian, they would not be willing to go to "that
[Latin character domain] Internet" because there would be "nothing comprehensible
written there" (ilya-ponomarev, 25 November).

e Another blogger, di09en, researched the newly registered 6mor.p¢ (blog.rf) domain and
claimed that it was registered in the name of the "Special Communications and
Information Service of the Federal Guard Service of the Russian Federation."
Commentators stated that it was actually the Federal Protective Service of Russia, a
department of the Federal Agency of Government Communications and Information
(FAPSI) (ilya-ponomarev, 25 November).

Implications

The Russian Government does not need to own the Runet in order to monitor or control it. It
has numerous laws and policies in place that allow it to limit or threaten open discussion on the
Internet. Portals owned by Kremlin allies do not yet exhibit signs of censorship, but their
acquisitions provide officials an additional lever to control the content of the Runet if the
Kremlin feels threatened. The Kremlin is also developing the ability to shape the online
discourse using such organizations as the Kremlin School of Bloggers and its various youth
groups.

Moreover, many Russians actually favor some degree of censorship of the Runet and any
public protest against government control would therefore most likely come from the largely
distrusted and marginalized opposition. The lack of public concern over the loss of yet another
independent source of information could lead to even greater state control of information and
its citizens' beliefs.

Still, information may seep through any Kremlin efforts to censor the Internet as non-Russian
portals such as Google, YouTube and Wikipedia are gaining popularity,® and opposition users
are very savvy in regard to circumventing censorship efforts.

° According to Alexa.com rankings of the top sites in the Russian Internet in May 2009 and February 2010,
Google has moved from fifth position to fourth. YouTube remains in eighth position and Wikipedia just broke
into the top 10 at ninth.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
8




UNCLASSIFIED//FOUO

Appendix A
SUP

SUP is an Internet media investment company founded in the summer of 2006 by Russian
billionaire Aleksandr Mamut and US media entrepreneur Andrew Paulson. It expanded
aggressively in the new media sector, buying up a sports website and Internet ad agencies
before buying LiveJournal in December 2007 in a deal estimated at $30 to $100 million
(Russia Today, 4 December 2007). SUP leadership included Anton Nosik, one of the pioneers
in Russian website development and a famous blogger.” As of 1 September 2009, SUP owned
Gazeta.ru, LiveJournal.ru, and Championat.ru (Kommersant).

Mamut is a longtime prominent Russian banker who developed close ties to the family of
President Boris Yeltsin and top officials of his Presidential Administration and also top
officials of President Putin's administration. This prompted many expressions of concern
among bloggers and other observers that his purchase of LiveJournal would increase Kremlin
influence over the blogging platform.?

Digital Sky Technologies (DST)

Yuriy Milner and Grigoriy Finger formed DST in 2005 with their own money and funds from
outside investors, which now include Goldman Sachs and Alisher Usmanov. While DST
continues to be controlled by the two founders, Usmanov now owns 35% of the company,
making him the single-largest shareholder.

DST is a dominant force in the Runet, owning the most popular websites in the CIS, including
Russia, Ukraine, Kazakhstan, Georgia, and Armenia, and estimates that over 70% of all page
views in the Russian-language Internet are on its companies' websites (Dst-global.com, 2
February). In Russia, DST owns a significant stake in VKontakte, a Facebook clone and the
largest social network site in Russia, and a controlling interest in Forticom group, the owner of
Odnoklassniki.ru, a very popular Russian clone of Classmates.com and third-most popular
social network in Russia. DST owns more than half of the second-most popular site overall,
Mail.ru, which offers a variety of services including news, e-mail, a search engine, directories,
chats, job services, blogs, role-playing games, and messaging. Mail.ru also controls several
other important Internet projects. Because of the prevalence of the Runet in the former Soviet
space, these sites are also the most popular sites in Uzbekistan, Kazakhstan, Ukraine, and
Moldova. Outside of Russia, DST owns Seznam.cz, a Czech social networking site; a majority
share in Nasza-klasa.pl, a Polish clone of Classmates.com, and a significant stake in Estonian
jobs portal CV Keksus, the number two site in Estonia, based on a Gemius research report
from January 2009. The company's 75% interest in Forticom also gives it control of some of
the top portals in Lithuania, Latvia, and Estonia -- One.lt, One.lv, and One.ee.

Usmanov is the single-largest stakeholder of DST (Russkiy Newsweek, 17 August 2009).
According to Finam expert Leonid Delitsyn, "Alisher Usmanov is not an investor for whom

P See the 29 May 2008 OSC Analysis, Takeover of Major Blog Platform Prompts Censorship Fears
(CEF20080529511001).

9 See the 29 May 2008 OSC Analysis Takeover of Major Blog Platform Prompts Censorship Fears
(CEF20080529511001).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
9




UNCLASSIFIED//FOUO

state interests are an alien concept... When his structures acquire a media asset this is seen as a
deal that has been done with the state's approval" (Infox.ru, 3 July, 2009). According to
Russkiy Newsweek, the Russian version of international news magazine Newsweek, the Internet
community views Usmanov as "an outright government surrogate" (17 August 2009).
Usmanov is considered especially close to President Medvedev. For a long time he was a top
official of Gazprom where Medvedev was chairman.

Usmanov has been building a media empire since August 2006, buying the respected business
daily Kommersant, the antigovernment website Gazeta.ru, and sports channel 7TV in late
2006. He announced on 7 November 2006 in Vedomosti that he intended to create a
multimedia holding company of TV channels, newspapers, radio stations, and websites and
told Vremya Novostey he aimed to create a media empire like Bloomberg's (28 December
2006). Usmanov has ambitious aims, specifically in the social networking sphere. For
example, he launched the NewTube.ru video site in June 2008 to challenge Gazprom-Media's
RuTube (Kommersant, 3 June 2008). In addition, in 2008, he attempted to buy 10% of Yandex
in a deal that later failed (Lenta.ru, 28 May 2009).

DST Company President Yuriy Milner was also recently appointed to the Presidential
Commission for the Modernization and Technological Development of the Russian Economy,
whose mission is the "reduction of the Russian economy's dependence on world economic
conditions and the development of high technology" (Politkom.ru, 25 May 2009).

RosBiznesKonsalting (RBC)

RosBiznesKonsalting was created in 1992 and is an Internet-holding company. RBC owns,
among others, news portals Rbk.ru, Utro.ru, and Cnews.ru. It also owns Loveplanet.ru, the
second-largest dating service in Russia, Quiet Internet Pager, a free instant messenger, and
Fishki.net, a top humor and entertainment website.

Prokhorov has a history of cooperating or supporting government initiatives. For example, he
came out in favor of businesses paying their full taxes, a rarity in Russia, and registered
himself as living in Yeruda in the Krasnoyarsk region, where his mining company Polyus Gold
is located, in order to support the region with his taxes. A spokesman for Prokhorov's
investment vehicle Onexim explained: "Given the difficult economic period, one of the main
social responsibilities of a business is to pay its taxes in full, and it would seem proper to pay
them where the main sources of income are " (RIA Novosti, 22 May 2009).

Prof-Media

One of Russia's largest media conglomerates, Vladimir Potanin's Prof-Media was created by
the oligarch's Oneksimbank in late 1997 to run Russkiy Telegraf, Izvestiya, Komsomolskaya
Pravda, and other papers. In March 2003, Prof-Media purchased 35% of the Dutch-owned
Independent Media publishing house which owned The Moscow Times and Vedomosti." Prof-
Media later changed its strategy, selling off its print media, especially political newspapers,
and buying up entertainment television channels and Internet sites.®

" See the 17 March 2003 FBIS Media Aid, Potanin Expands Media Empire (CEP20030317000187).

* See the 13 November 2006 OSC Analysis, Potanin, Other Russian Oligarchs Building New Media Empires
(CEF2006110931700).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
10




UNCLASSIFIED//FOUO

Potanin purchased Rambler.ru in November 2006, which, along with his news websites
Lenta.ru and Afisha.ru, figures in the top 100 Runet sites. Prof-Media and investment
company Finam own Begun, the leading Russian company in context-based ads. According to
numerous sources, advertising is the most important source of revenue to websites, making up,
for example, 80% of the revenue of Yandex (Vedomosti, 30 December 2009). Consistent with
the government's policy of keeping important companies in Russian hands, the Federal Anti-
monopoly Service recently blocked an attempt by Google to buy Begun, citing inaccuracies in
the paperwork. Some analysts believe the decision was actually motivated by concern at
losing control over a Russian market leader (Vedomosti, 24 September 2009). Informative
business daily Kommersant's sources in the market said the deal was not approved "because
the government came out against the sale of Begun to the American Google Inc" (9 April
2009).

Despite rocky relations with the Kremlin at the start of Vladimir Putin's presidency, Potanin is
now believed to have a good relationship with Putin and the government. Rafael Akopov, the
president of Prof-Media, supported the government's right to deem Internet portals "strategic""
and to determine policy on them. He stated: "The Internet is a strategic sector and the
government has every right to determine policies in it" (Vedomosti, 9 April 2008).

Gazprom Media

Gazprom-Media was set up by Russia's gas monopoly Gazprom to manage its media holdings,
including the popular national TV channel NTV and Ekho Moskvy radio, and has become one
of Russia's biggest media conglomerates. Its parent company, Gazprom is partially owned by
the Russian Government.

Yuriy Kovalchuk, a longtime Putin friend with ties to Medvedev, controls Gazprom-Media."
Yandex

Yandex is partially owned by Ru-Net Holdings, which was founded by Baring Vostok Capital
Partners and the Moscow investment company United Financial Group. Leonid Boguslavsky
owns 50% of Ru-Net Holdings and has served as its Chairman and CEO since April 2001. Ru-
Net Holdings owns 35% of Yandex, which is currently the top-ranked website in Russia and its
dominant search engine. Yandex's director, Arkadiy Volozh, controls 30% of the company and
the remainder of Yandex is owned by Yandex's managers and several other investment
companies including Baring Vostok Capital Partners and Tiger Global (Bfim.ru, 11 September
2009). Yandex owns popular portals Narod.ru and Moi Krug, a business portal similar to
LinkedIn. Ru-Net holdings also owns 50% of largest Internet store, Ozon.ru (Kommersant, 1
September 2009).

" Although they failed to pass, in spring 2008, the government debated amendments to the law "On the Procedure
of Foreign Investment in Companies and Organizations Having Strategic Importance for National Security." The
changes would have added the Internet to the list of strategically important sectors of the Russian economy,
thereby limiting foreign ownership (Gazeta.ru, 5 March 2008).

" Kovalchuk was Putin's partner in creating a dacha co-op in the 1990's. See the 26 April 2007 OSC Analysis,
Close Putin Associate Kovalchuk Takes Control of Two National TV Channels (CEF20070426317001).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
11




UNCLASSIFIED//FOUO

In September 2009, Yandex owners gave a "golden share" in the company to Sberbank. This
special share, which cannot be sold without the approval of Yandex's board of directors, gives
Sberbank the right to veto any sale of more than 25% of Yandex, thus ensuring this sensitive
resource remains in government-friendly hands (Russkiy Newsweek, 17 August 2009). An
unnamed source of the respected business daily Vedomosti in the federal government stated:
"Yandex is an infrastructural company and the government is not indifferent as to who controls
it. Sberbank will become the de facto representative of the government and will be able to
prevent the transfer of Yandex to the control of foreigners" (24 September).

Arkadiy Volozh, owner and director of Yandex stated: "We cannot fail to take the
government's position into account and believe it is necessary to develop a legal mechanism
that will consider national interest when making large deals involving Yandex" (Interfax, 24
September 2009).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
12




UNCLASSIFIED//FOUO

Appendix B: Alexa Top 100 from 2 February, 2010 (Portals Owned by Kremlin-friendly
Businesses Highlighted)

1. Yandex (Ru-Net Holdings)

Global By Category

Top Sites in Russia s
The top 100 sites in Russia. @

V Kontakte (DST)

1 Hugekc
yandex:
MoMek MHPOPMALIMK B HHTEPHETE € YUBTOM PYCCKOR MOPHIONOrHH, BOIMOKHOCTE PEMNOHANLHOMS
yTOUHEHUA. [lapannentHeli NOUCK o HOBOCTAM. KAPTHHKAM, TOBAPaM. BNoram. apecam opradnaalwi

Mail.ru (DST)

2.V Kontakte
Viantakte 1

Google

The most popular social network utility in Russia

N A W N

3 Noura@Mail.ru

. Odnoklassniki (DST via

il
MonHODYHKUMOHANEHEA NGUTOEAA CHETEME (sl KHUra pyc. Web- pheic, POP3 u .
WAP. Beibop 13 4-x fomeHoB Fortlcom)
4 Google

PyCcckoRasluHan BEpCHA NONCKOBOTD CEpBEEpa

Google.com

5 OaHOKNacCHUKN.IU
cain i assis i

Russian classmates and old friends reunion site

Rambler (Prof-Media)

8 YouTube

Enables users to search the Web. Usenet. and images. Features include PageRank, caching and
translation of results, and an option to find similar pages. The company’s focus js developing search
technology

8
8
N=TEE- S Y

7 Pausnep . Wikipedia
WHopMauMoHHO NONCKOBAA CUCTEME C YUBTOM MOR(IONOrHKM PYCCKOro R3siKa

10. Vk.com (DST)

8. YouTube - Broadcast yourself
yeutubsicom

YouTube is a way to get your videos to the people who matter to you. Upload. tag and share your

sdeos wardurdel 11. LiveJournal (SUP,
9. Wikipedia Usmanov)

wikipedis.crg

An anline collaborative encyclopedia.

10 Vkom 12. Narod.ru (Yandex)

vk com
vk com

Ty 13. Torrents.ru (unknown)

liveizurmal.com
A senice for journals and blogs. that also offers privacy controls. photo storage. publishing tools, style
templates. and online communities for many interests

14. uCoz (Unknown)

12, Harod

nafedi

e 15. Livelnternet.ru (German
13. Torrents.ru

o Klimenko; some reports say
. DST bought an interest. Not
ez confirmed.)

KOHCTPYKTOp CAITOR C BOSMOKHOCTEID WX NOCHEAYHILLErD PAsMELLSHIA HA JOMEHEX CHCTEME! UAN HE
coBeTEeHHOM foMeHs. HOBOCTH cepBUca, YCROBUA WCNOn

15 Livelnl?lrfvel.ru 16. Ya.l'll (YandeX)

liveintemet.u

P a3l BHIe MHUHBL JHEBHIKOE

16 Yandex 17. YahOO

yau
Russian search engine

7 Yahoo! 18. Depositfiles.com

yshoa com
Personalized content and search options. Chatrooms, free e-mail. clubs, and pager

18 19. Letitbit.net

Depositfiles.com
depasitfiles. com (5!
depositfiles com

20. Blogger.com

19 letitbit net - this is totally free file hosting. The speed and size of files is no limited.

I ¢
letitbit. net

20 Blogger.com
Elzgasr com

Free. automated weblog publishing tool that sends updates to a site via FTP

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
13




UNCLASSIFIED//FOUO

Global

|5 Category ] 21. Radikal-Foto (AlltOll
Top Sites in Russia mm POpkOV)

The top 100 sites in Russia. @

21 Pagukan-®oTo

22. Rosbizneskonsalting

HeorpasnuekHeii cpok xpanenun. o 10 merabair Ha sarpysaenyt dotorpadinge. BosmoxHocTs
3arpy3akn M30BpaKeHIil ¢ NOMOLL LI NPOrpaMMe-KIHEHTA (RBC)

22 PocbHaHeCKOoHCAnTHHE
b

VHf10pMaUHGHHDE areHTCTB0. NOCTORHHG 0BHOBNAKILLWECA NEHTLl HoBOCTe HosocTy Buadeca 23. AdVMaker.ru (unknown)

COUNANEHOM, NOANTHYECKD. KyNETYPHOM, CNOPTHEHON HHIHN.

2. mhMaReA 24. Gismeteo.ru (unknown)

ikt T

advmaker ru

. . .
24 Gismeteo.ru 25. KanPOlSk.rll (AHOCIHE)
MporHoa norogel (Temneparypa, 0Caaku, JaBneHne. BNEKHOCTE. cuna BeTpa) ot GPOBOC u Man
MEI:\KE‘F B ropogax Poccan 1 mupa CBD,E(KH noroisl N0 a3poNopTam MUpa U aBT040p0ramM Hosoctu o
noroge. Kanenaaps HapodHelx npiMeT. MorogHeEE KapTl i aHIMALUH. APXIB CHHONTHYECKIX CBOAOK 26. Facebook (5% DST)
25, Kunollownck.ru

Hincoeis 27. MarketGid (Finam)

Hoeocti ko, Admwa Mockae. Dotorpatin 38634, kaapsl 13 BUNLMOE 1 KOMMEHTAPIN 3pUTEnen

26 Facebook .
e 28. Quiet Internet Pager

A social utility that connects people. to keep up with fiends. upload photos. share links and videos. (RBC)

27, MarketGid

The purpose of the project is to provide customers with up-to-date information about multiple types of 29
.

products and senvices from retailers and enline shops AlltOIIlObili A% ROSSii
25, Quiet Internet Pager (Mikhail ROgalSkiy)

qip s
AnbTepHaTUBHBIA BECMNaTHEI KNMEHT ANA npoTokena [CQ

30. Zaycev.net (unknown)
29 Aetomobunu B Poccum

AgroHoBocT. OnucaHina, cTaTel, TecT-qpaiie, kpal-tecte [pojaka Hossix u 6fy aeromoBunei

JHocka obbaenerin. Qapym 31. Microsoft COI’pOl’aﬁOH

30 Zaycev.net
zay0e

i 32. Novoteka.ru (Finam)

rosoft Corporation

i 33. Lenta.ru (Prof-Media)

Main site for product information, support. and news

32 MNovoteka.ru 34 RapidShal‘e
mkn:tknteikahm

33 Lenta.ru 35. Microsoft NetWOI’k

lents U

MocToAHHo 0DHOBNABMEA NEHT2 HoBOCTeI

34 RapidShare 36. PartyPoker.com

rapidshare.com

Users can upload up to 100 meg files for sharing. Provides downloads of 100 megs per hour on the free

31 Wi
mi

senvice. Premium senice also available 37. Rossiyskoye
3. Microsof Hetwork (MSH Informattsionnoye

Dialup access and content provider. Agel‘ltStVO (VTGRK)

36. PartyPoker.com
past =
Play poker online at PartyPoker com, the world s largest poker room. You |l find Texas Hold em 1 ( )
Omaha, Omaha HifLe, 7 Card Stud & 7 Card Stud Hi/Lo. They have an excellent Poker School, as well 38. lFOlder.ru Agava
as lots of huge tournaments

37  Poccwickoe WHdiopmaunorHoe AreHTcTeo 39. Dial‘y.ru (Kllbik)

fisnu

[ocyaapcTEEHHOS MHDOPMALMOHHO-aHannTH4eckoe areHTeTeo Poconiickon Pegepaunn

40. Yandex.net (Yandex)

38 IFelder.ru
ifelder.ru
BoamowHocTe 3arpyakn faiinoe no FTP. ukTepdeiic Ana ynpaBnesna 3arpyskeHHeIMg dainami
OrpaHnueHie Ha 0BLEM aarpyaemoro daiina - 100 MB

ry
diary ru

40 Yandex.net

yendexnet

yandex.net

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
14




UNCLASSIFIED//FOUO

Global | By Category

Top Sites in Russia mm

The top 100 sites in Russia. @
41 RuTube =i,

stube iy

rutube.ru

42, Tfile.ru
Hile.ru
tile ru

43  0Ozon
ozon
Largest internet shop in Russia. 200.000 goods available for order online. Books; Rarities, DVD, VHS
AudioCD, Software. Hardware. Electronics and more. All types of payment (cash on delivery. cradit
cards, electronic payments. money order). Worldwide delivary

44 1CQ

ica.com

Official site for the instant-messaging and chat software

45, LiveJasmin.com
liwajssmin.com

About Livejasmin com (livejasmin.com): Live Sex - The worlds most visited Video chat community

46 Headhunter

Rror

CaiiT no nowcky pabotel ANA cpegHere knacca. BakaHoun KpYNHER KOMMAHWA. HHAWBHAYANEHES
PEeKOMEHAELMNA NP COCTABNEHHN pe3lome

47 Double Click
doubledlick com
Coordinates targeted Intemst advertising campaigns for advertisers. and provides ad management
services. software. and sales for publishers

48, Twitter
bwitter com

Sacial networking and microblogging service utilisirig instant messaging. SMS or a web interface

49, Komcomonscrkas npaega
kpau
WHTepHeT-caliT razeTel. nagawowleica ¢ 1926 roga AsTopckie CTaTel HA TEMLI” NONUTIKA, IKOHOMMKS
#M3HE, HAyka, kyneTypa u cnopt. PDA- n WAP-sepcun naganua.

50 Sape.ru
seps.u
CUCTeMa KyNNU-NPOAEHN CCLINOK € MAEBHLIX 1 BHYTRSHHIX CTPaHUL CaIiTOR © LUMPOKIMI
B03MOKHOCTAMN N0 ABTOMATHIALWMI NPOLECCOR CO CTOPOHLI ONTUMU3ATOPOE i BEBMACTEpOR

51 Gazeta.Ru
gazsta

ExeqnesHan online-razeta

52, @uukn.NET
fishki nat

PassnekarensHblii nopran

Offers search for web sites. images. news. blogs, video. maps and directions. local search and
shapping

24 Avito.ru

avito ru

55 Urldirecting.com
sldirecting. com

urldirecting.com

56 YemnmnoHat.py
chamaisnstu

HosocTi yemnuonata Poccun no dythony. Mpemeep-Tlura, kanexaape, TpaHcdeps!

57. Kunosan.Te - HoBbie hunemel, Ny<wne duneMbsl
kinczaltv

HoBOCTH KIHD, PELEHINN. GHOHCE! HOBWHKW KUHO. MHBOPMAEUNA 0 GUNBMaX, SKTEpaX 1 PEMHCCepax

afisha_ru

59 Promoisland.net
promgeisland.net

promoisland.net

60. Bubnuotera Makcuma Mowkoea
fit.1u

TeKCTEl KHUT. YueOHEIX MaTepuanos.

41.

42.
43.
44.

45.
46.
47.
48.
49.

50.
51.
52.
53.
54.

5S.
56.
57.
S8.
59.
60.

RuTube (Gazprom
Media)

Tfile.ru (unknown)
Ozon (Ru-Net Holdings)

ICQ (AOL currently owns
but reportedly in talks to
sell to DST or Yandex)

LiveJasmin.com
Headhunter (DST)
Double Click
Twitter

Komsomolskaya Pravda
(Grigoriy Berezkin YESN)

Sape.ru (DST)
Gazeta.ru (SUP)
Fishki.net (RBC)
Ask.com

Avito.ru (Kontact East
Holding)

Urldirecting.com
Chempionat.ru (SUP)
Kinozal.tv (unknown)
Afisha.ru (Prof-Media)
Promoisland.net

Biblioteka Maksima
Moshkova (Maksim
Moshkov)

US Government components.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other

UNCLASSIFIED//FOUO
15




UNCLASSIFIED//FOUO

Global

By Category

Top Sites in Russia s
The top 100 sites in Russia @

61

69

72

74

W3 pyk B pykn
i

Becnnathele obwABnentA no Poccun n CHE

Torrentino.ru
tomentino.r

torrentino.ru

Cnopr-3kcnpecc

OfunanersIi caiT exeiHEEHON CNOPTUEHONA raseTel. Ha caiiTe MOXHO HaTH CEEXNI HOMER B
thopmare pdf apxue cratell n doTorpahuil. UAT U NHTEPHET-TOTaNKU3aTop

Parnolab.net
pomelab.net

pornolab.net

MonoTtok.Py

molotokn

Leading on-line marketplace in Russia. Fixed price trades. auctions. new and used items. collectibles
Various payment and delivery options

Cynep[hxof

supsriobuu

ABTOMATHINPOBaHHARA CHCTEME NoA00pa peatoMe i BaKaHCHi ¢ hyHKUMER aBTOMaTHYECKOrD
yBeoMneHuA. [onesHsle CTaTel. 3Apeca KagpoBkix areHTCTe, obyueHue

Mamba
rames

mamba.ru

PaGora.py

rebots.nu

Tematnuecknii nHrepret-npoext. ObwpHas Dasa faHHsIx no Teme “TpygoycTpoiicTee”, diopymel, OH-
naiiH CepeHchl

1e100.net
1100 net
12100 net

eBay
sbay.com

Intemational person to person auction site. with products sorted into categories

Loveplanet.ru
Ioveplsnstu
Cair aHakomeTe. oUCK NO 3HKETAM, PEITUHIN, KoKKypCkl. [apTHEpckas nporpamma

3xo Mockesl, 91,2FM
echoe msk.

Paguoctanyina n nHGOpMaUHoHHEIR nopTan

Becrn
esti T

HoBocTHas nporpamma Ha kakane PTP

Mo&unerbie TeneCucremsl (MTC)
mis.ru
Onepatop caToeoil cBAan cTaHgapra GSM Ha tepputopui Poccumn u CHI

Beon.ru
besnru

beon.ru

Searchengines.ru

SHUMKNOMNELNA NOUCKOBbIX CHCTeM. HOBOCTH W CTaTkl, NOCBALLEHHLIE POCCHACKAM 1 3apyGexHsim
NoWCKOBBIM cHcTeman. Pacceinka HosocTel. Mopym 4Ns creynanicios

Cnopr ceroghs [ sports.ru

spontsIu

Mepesiil npofeccHoHane eIl caiiT o cnopte B Poccny. HoBOCTH, peayneTatsl. BUAED. Gnor
CMNOPTUEHBS 3BE3], NPoMECCHOHANEHEIE HOTOMPANUN 1 ¥yPHANKCTCKIE MATERHANS!

XaBpaxabp

netranabhu

Couynaneroe CMU. HoeocTi o bnorax. noncke pabotel. OBzopel 1 peliTHHII KOMNaHWA

Mozilla.com
mozillz com

mozilla com

NoMNalie

nnm.i

61.

62.
63.

64.
65.
66.

67.

68.
69.
70.
71.
72.

73.
74.

75.
76.
77.

78.
79.
80.

Iz Ruk v Ruki (Pronto
Moskva)

Torrentin.ru (unknown)

Sport-Ekspress (Ivan
Rubin)

Pornolab.ru (unknown)
Molotok.ru (DST)

Super Dzhob (Aleksey
Zakharov)

Mamba.ru (Mail.ru,
Finam)

Rabota.ru (RDV Media)
1e100.net (Google)

eBay

Loveplanet.ru (RBC)

Ekho Moskvy (Gazprom
Media)

Vesti (VGTRK)

Mobilnyye TeleSistemy
MTS

Beon.ru
Searchengine.ru

Sport Segodnya/ sports.ru
(Dmitriy Navasha)

Khabrakhabr (DST)
Mozilla.com

NoNaMe (Tigran
Tadevosyan

US Government components.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other

UNCLASSIFIED//FOUO

16




UNCLASSIFIED//FOUO

Global

By Category

Top Sites in Russia mm

The top 100 sites in Russia

81

100

Windows Live
live som

Search engine from Microsoft

Tpaenax

travian.u

OHnaiik Urpa, B KOTOPOI TEICAYN HIPOKOR COCYLLBCTEYKT B GONELWIOM MU i HUHHBKIT HIPY
npegBEoAvTENeM AEPEBHI

Infox.ru
infosru

infox ru

Myspace
myspace com

Social Networking Site

Kupunn u Medoguit

ke

Mocneaxue HOBOCTW, Noroga. pedepars. nporpamma TB. Gecnnathas nouTa, paseneueHuA ANA 0Ma 0
ofHCa. 3HUMKNONEanH

The Internet Movie Database
i 2

Features plot summaries. reviews cast lists. and theatre schedules

Brimnenkom
besline

Onepatop coTOBON CBA3N CTaHAapTa GSM. okaabiBaeT yCnyry nog Toprosoi Mapkod BunaiH

Flickr
flic.com

Picture galleries available with chat. groups. and photo ratings

Nepesoguuk kKomnanun MNPOMT

tran

Mepesoa TeKCTOB, BEG-CTRAHML U SNEKTPOHHOM NOYTE!: BHINUACKANA. PYCCKRIA, HEMEURUIA, hpaHLy3cku
WCTIEHCKMI 1 UTANBAHCKIIT AZLIKK

AllBest.ru
3 2

u
allbest.ru

Beryx
gagun
MpeanaraeT peknamofaTenAl NUHEiKy KOHTEKCTHEIX NpoaykToe. MapTHepckas nporpamma, FAQ

. phpBB, vhulletin, FastBB

borda.ru

WordPress.com

.com

Free blogs managed by the developers of the WordPress software. Includes custom design templates
integrated statistics. automatic spam protection and other features

Conduit.com

conduit com

Newsru.com

n com

Hogocta Poccitn i Mupa. OTo W BUASOCHIKETE SHA. TTONUTHIE, IKOHOMUKE, KPHMIHARN, KyNETYRa.
penuruA, cnopt MonHei xpoHonornyeckiil apxie. TemMaTHUBcKui apxine

Adobe

sdobe com
Provides a range of products for digital media creation and editing, multimedia authoring, and web
development. Includes documentation and support for all software

sing

hing.com

Drom.ru

dremirs

WriropmaymonHenl cailT o AnoHcknx aeTomobunax 8 Poccun. Basa ofbAENEHWA N0 NP/ ake ANOHCKUX
MawiH - Katanor, oTasiBsl, CTaTeM, hopyMbl. AYRUMOHHAA CTATHCTHKA. NOWAWHL!, CTRaxosaHne. Pemont
W SKCNNYATaUNA

Sporthox.ru

portboenu

CrnopTuaHeiil HHOopMAaLWaHHO-pa3snekaTensHyll noptan. MHGopMauna 12 Mupa cnopra, Konnekuyus
BUJBOMATEPHANOE. 0BCYHEHUA CNOPTHEHLIX COBLITHIA [TPAMLIE TREHCMALMM CORSEHOBAHMI
Tenenporpamma Tenekaqana "Cropt”. @otoranepen. Hopym. HIPsl, IKCTPUM, KOHKYPCH!, KaneHgapk

Xvideos.com
ich
wideos com

81.
82.
83.
84.
8s.
86.

87.
88.
89.

90.
91.
92.
93.
94.
95.

96.
97.
98.
99

Windows Live

Travian (Travian Gmaes)
Infox.ru (Infox Interaktiv)
Myspace

Kirill i Mefodiy (e-style)

The Internet Movie
Database

VympelKom
Flickr

Perevodchik Kompanii
Promt (Promt)

AllBest.ru (Unknown)
Begun (Finam, Rambler)
Borda.ru (Unknown)
WordPress.com
Conduit.com

Newsru.com (Independent
Media, Dow Jones)

Adobe
Bing
Drom.ru (unknown)

Sportbox.ru (VGTRK)

100. Xvideos.com

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other

US Government components.

UNCLASSIFIED//FOUO
17




